20 Dis 2013

Komet ISON (C 2012 S1), Seperti matahari terbit di sebelah barat

Penulis : Dzulfariz Azman

Komet ISON (C 2012 S1) dijumpai oleh Pengkaji bintang Rusia Vitali Nevski and Artyom Novichonok pada 21 September 2012. Ia akan dekat dengan matahari pada 28 November 2013 lebih kurang 1,860,000 kilometer dari titik tengah matahari.[1]

Komet ISON [2]

Komet ISON dijangka akan mejadi cerah apabila ia terbakar dan bergerak memusing matahari dan kecerahan ini akan dapat dilihat tanpa teleskop. Tiada sesiapa yang tahu berapa cerah komet ini, kemungkinan ia dapat dilihat seperti dua matahari yang satu akan terbit di sebelah barat. Ada pengkaji bintang yang menjangka terdapat dua bulan di malam hari.

Kita kena tunggu dan lihat apabila komet ini berada jauh sedikit dari matahari untuk kita mengetahui sama ada terdapat seperti dua matahari yang satunya berada di sebelah barat. Saya menjangkakan ini akan berlaku sekitar Januari 2014. Ya bulan hadapan.

Kalau betul ini berlaku maka ini adalah satu tanda bahawa kiamat sudah semakin dekat. Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan hadits ini dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu:

Bersegeralah kalian dalam beramal (sebelum datang) enam hal: terbitnya matahari dari barat, asap, Dajjal, binatang, sesuatu yang khusus untuk kalian (kematian), atau masalah yang umum (hari Kiamat).




[1] en.wikipedia.org/wiki/Comet_ISON
[2] diambil dari en.wikipedia.org/wiki/Comet_ISON

Makam Si Bongkok.

Mencari sedikit sejarah dan makam Panglima Si (Tok) Bongkok Perjalanan kami untuk cari makam Panglima Tok Bongkok ini, yang dah ...